👨💼 Ludzka natura jest pełna wad, których nie przyćmi fakt, że człowiek jest istotą rozumną. Każdy człowiek ma zdolność posługiwania się rozumem, polowania, zdobywania środków potrzebnych do przeżycia. To jednak nie świadczy o niezawodności ludzkiej w sprawach pracy, czy codziennego życia.
Większość z nas traktuje technologię jako wytwór ludzkiej natury. Przez to niektórzy z nas mają przeświadczenie, że człowiek nad nią dominuje. W sensie fizycznym jest to prawda. Urządzenie możemy włączyć lub wyłączyć, zaprogramować gorzej lub lepiej. To jednak nie znaczy, że urządzenie lub program nie mogą posiadać zalet, jakich nie ma człowiek.
Gdzie człowiek przegrywa?
Zdaję sobie sprawę z kontrowersyjności twierdzenia, że chatbot – czyli program komputerowy – może być w czymś lepszy od ludzi. Na wstępie zaznaczam, że w większości tematów boty nie dorastają ludziom do pięt. Natomiast są takie aspekty, w których chatbot powala na łopatki nawet najbardziej efektywnych pracowników.
Zatrudniając ludzi, nie masz pewności, że będą niezawodnymi i profesjonalnymi pracownikami. Wszystko przez wady ludzkie, których każdemu z nas ciężko się wyzbyć przez naturalne skłonności.
Grzechami głównymi osoby zatrudnionej mogą być:
- 🦥 lenistwo – przy wykonywaniu obowiązków wielu ludzi ma skłonność do obijania się lub zajmowania się czymś innym. Wiesz, że Twoja firma nie może sobie na to pozwolić jeśli ma się rozwijać i przynosić zyski. Zwalniasz takiego pracownika i szukasz następnego, ale nigdy nie wiesz, czy następca będzie lepszy od poprzednika, czy okaże się jeszcze gorszy. Dobrobyt, który bierze się z pracy, jest warunkowany wysiłkiem i ciągłym doskonaleniem.
- 🤦♂️ egoizm – często pracownicy patrzą wyłącznie na swoje obowiązki zamiast pomóc innym w innych zadaniach. Często kogoś nie ma z powodu wyjazdu lub choroby, ale wykonanie obowiązków, którymi na co dzień się zajmuje jest konieczne. Kiedy poprosimy kogoś innego, albo odmówi zasłaniając się własnymi zobowiązaniami, albo zacznie wymagać większej zapłaty. Ponieważ, naturalnie człowiek patrzy najbardziej na swój interes.
- 📈 wygórowane wymagania – pracując z kimś, możemy spotkać się z sytuacją, w której jego oczekiwania zaczną być zupełnie nieadekwatne do wysiłku, jaki wkłada w pracy. Zajęcie własnego stanowiska nie pomoże, a wręcz zaszkodzi, kiedy pracownik będzie chciał odejść. Pójście na kompromis płacowy jest lepszym ruchem, ale oznacza konieczność wydawania większej ilości środków na pracownika. Inną irytującą rzeczą mogą być codzienne zachowania wobec innych pracowników, m. in. agresywny ton, arogancja, narzekanie.
- 📉 bierność wobec rozwoju – niektórzy po prawidłowym wykonaniu kilku poleceń mają skłonność do spoczywania na laurach. Nie chcą myśleć o nowych wyzwaniach, obowiązkach. Nie mają w sobie ambicji. Chcą robić to samo co wcześniej, nie podejmując się innych rzeczy. Kiedy przyjdą dla firmy trudniejsze momenty, których przezwyciężenie wymaga dużo ambitniejszych zadań, wtedy taki nierozwojowy pracownik nie zagwarantuje Tobie należytej pomocy.
Człowiek ma ograniczone zdolności i możliwości działania. Przekłada się to właśnie na pracę, która potrafi przypominać sinusoidę. Raz widzimy wzloty, raz upadki. Firma zaś musi cały czas wyróżniać się produktywnością i efektywnością. Co oznacza, że pracownik powinien być do pracy zmotywowany, otwarty na nowe wyzwania i odporny na ewentualne porażki lub presję czasu.
Chatbot vs Człowiek?
Boty podczas relacji z klientami mogą wyręczyć człowieka, realizując zadania, jakich podejmuje się lub powinien się podejmować na co dzień. Ich fenomenem jest całodobowe działanie, wiążące się z natychmiastową odpowiedzią na zapytania klientów.
Chatbot w roli wirtualnego asystenta ma atuty, których nie ma nawet najlepszy pracownik. Należą do nich:
- ⏲ dostępność 24/7 – bot pracuje cały czas. Nieważne kiedy użytkownik spyta o coś czy wybierze jakiś wariant, odpowiedź otrzyma błyskawicznie. Człowiek nie jest w stanie być stale aktywny pod względem wysiłku, z uwagi na fizyczne ograniczenia. Dlatego pracuje w określonych godzinach przez pewną część dnia. Chatbot jest pod tym względem dużo bardziej elastyczny.
- 🎚 stały poziom profesjonalności – nie dość, że bot działa cały dzień, to jego efektywność komunikacyjna jest stała. W każdym momencie bot może poinformować, zaciekawiać, rozbawiać czy celować w czuły punkt klienta, w celu przekonania go. Ludzki umysł nie zawsze jest na tyle odświeżony i poukładany, żeby wobec ludzi właściwie wykonywać zadania. Często człowiekowi kończą się pomysły albo energia by je zrealizować.
- 📊 wielowątkowość – mając dużą ilość klientów do obsłużenia, bez problemu możesz to zadanie powierzyć chatbotowi. Z jego możliwościami, klienci szybko dowiedzą się czegoś albo zrealizują zamówienie. Człowiek potrzebuje pracy zorganizowanej. Zadbanie o prawidłowy przebieg transakcji, rejestracja w systemie albo przekazanie właściwych informacji wymaga skupienia i rzetelności. To w przypadku człowieka nie idzie w parze z szybkością zadania. Dla bota to żaden problem aby setce ludzi zaspokajać potrzeby w sposób zautomatyzowany, natychmiastowy i ustandaryzowany.
- 🤖 wsparcie ludzi – jeśli chatbot nie będzie w stanie zaspokoić wymagań użytkownika, zawsze może przekazać kontakt komuś z zespołu. Niektóre chatboty służą tylko do tego, aby przekierowywać interesariuszy do odpowiednich członków zespołu. Dzięki takiej inkorporacji bota do pomocy, zespół może działać znacznie sprawniej.
Masz pomysł na chatbota?
Nie jesteś skazany na wydawanie pieniędzy na pracowników, mogących okazać się nieefektywni lub niekompetentni. Możesz za pomocą technologii wprowadzić w szeregi swojej firmy innowację, która napędzi Twój biznes nawet w tak ciężkich czasach w jakich przyszło nam aktualnie żyć.
Daj znać jakie Ty widzisz korzyści z korzystania z chatbotów komentując ten post lub prześlij nam swoje przemyślenia na kontakt@botmarketing.pl
Dyskusja na temat tego post