fbpx
  • Ogólnie o Botach
  • Marketing
  • Aktualizacje na Facebooku
BotMarketing
  • Strona Główna
  • Konsultacje Marketingowe
  • O nas
  • Kontakt
No Result
View All Result
BotMarketing
  • Strona Główna
  • Konsultacje Marketingowe
  • O nas
  • Kontakt
No Result
View All Result
BotMarketing
No Result
View All Result
Home News

Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?

Eryk Hałas przez Eryk Hałas
28 grudnia, 2020
w News, Ogólnie o Botach
Artykuł na:6minut czytania
0
Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?
18
VIEWS
Udostępnij na FBUdostępnij w TweeciePrześlij artykuł mailem

Wielu z nas ma pesymistyczne przeczucia, że gwałtowny rozwój technologiczny w przyszłości skaże rzesze ludzi na bezrobocie. Zastępowanie ludzi maszynami lub urządzeniami nie jest jednak zjawiskiem zupełnie nowym. Proces ten trwa już od zarania dziejów.

Na przykład, dwa wieku temu rolnictwem zajmowała się więcej, niż połowa pracujących ludzi. Aktualnie w rolnictwie pracują pojedyncze procenty. Pół wieku wcześniej od obecnego stulecia, firmy przemysłowe w Europie zatrudniały aż 30% wszystkich pracowników. Dziś mamy ich dwukrotnie mniej. 

Automatyzacja jest  zjawiskiem, od którego ucieczka jest niemożliwa. Jak podaje raport OECD, ryzyko automatyzacji istnieje wśród 15% istniejących zawodów. McKinsey Global podał zaś prognozy, że około 6 na 10 prac zostanie w ⅓  zautomatyzowanych do roku 2030.

Jaki związek mają z tym chatboty?

Jeśli mówimy o automatyzacji, nie sposób pominąć technologię botów. Wirtualny asystent – jak dobrze wiemy – generuje odpowiedzi użytkownikom w sposób automatyczny, przez 24 godziny na dobę. Służy firmom do przekazywania informacji, co usprawnia komunikację między klientami a usługodawcami.

Z perspektywy firm, boty, podobnie jak inne narzędzia automatyzujące procesy, redukują koszty, podtrzymując kontakt z klientami jednocześnie. Każdy użytkownik, bez względu na porę, może zadać pytanie albo wybrać przycisk w bocie, a odpowiedź pojawi się automatycznie po chwili.

Symetria – agencja badawcza, przeprowadziła badanie społeczne, dotyczące użytkowania botów. Respondentom zadano pytanie w jakich najczęściej sytuacjach korzystają z botów. Kolejnym pytaniem było dlaczego preferują rozmowę z botem a nie z człowiekiem.

W związku z pierwszym pytaniem, najwięcej osób odpowiedziało, że korzystają z botów by poznać ofertę firmy (45%). Sporo pytanych podkreśliło też, że boty służą im do zgłaszania awarii (41%). Na kolejnych pozycjach znalazły się: reklamacja (27%), płatność i zakup (22%) oraz zamawianie jedzenia z dowozem (21%).

Z odpowiedzi na drugie pytanie wynika, że osoby wybierają boty głównie dlatego, by jak najszybciej uzyskać odpowiedź (34%), a także, że konwersacja z nimi jest prosta (21%). Tylko 9% odpowiedziało, że zawsze woli rozmawiać z botem, zamiast z człowiekiem, uznając kontakt z człowiekiem za mało istotny.

Czy boty zabiorą nam pracę? 

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna: NIE

Spoglądając na wyniki badań, sami zauważyliśmy, że rozmowę z botem zamiast z pracownikiem obsługi klienta preferuje zaledwie 9% badanych. Boty, choć usprawniają proces komunikacji między firmą a klientami, nie są technologią na tyle nieograniczoną, by móc funkcjonować bez człowieka i pełnić za ludzi 100% ich obowiązków.

Warto odwołać się do koncepcji kapitału ludzkiego, która w naukach ekonomicznych i społecznych jest do dnia dzisiejszego fundamentalna w kształtowaniu pracy w organizacjach.

Czym jest kapitał ludzki?

Kapitał ludzki – zgodnie z definicją encyklopedii PWN – jest zbiorem umiejętności, wiedzy, energii i zdrowia, tkwiącym w człowieku oraz w społeczeństwie. Określa zdolność do pracy, do przystosowywania się do zachodzących zmian, a przede wszystkim do tworzenia nowych rozwiązań.

Pojęcie to stało się kluczowe w XX wieku dzięki nobliście Theodorowi Schultzowi. Jednak intensywny rozwój tej koncepcji zaczął następować w krajach Europy Środkowo-Wschodniej dopiero po upadku komunizmu, czyli od przełomu lat 80 i 90.

W człowieku zaczęto dostrzegać jego zdolności, oparte na wiedzy, zdobytych kwalifikacjach i umiejętnościach, jak również motywacji i postawach. Ludzka jednostka może je wykorzystywać w organizacji i przynosić jej korzyści finansowe. Wytwarzanie, planowanie czy organizowanie stanowią motor napędowy przedsiębiorstw.

Dlatego odejście od tradycyjnego ujmowania kapitału okazało się słuszne. Kapitał to nie tylko maszyny, produkujące przedmioty lub artykuły, nie tylko pieniądze przeznaczane na inwestycje, ale również człowiek, który swoimi fizycznymi, a zwłaszcza intelektualnymi zdolnościami usprawnia procesy w firmie.

Jak zachować miejsca pracy, nie zatrzymując rozwoju technologicznego?

Musimy uświadomić sobie fakt, że zarówno człowiek nie może funkcjonować na współczesnym rynku bez technologii, jak i technologia bez człowieka nie ujrzy światła dziennego. Z nowoczesnymi wynalazkami, które automatyzują procesy komunikacyjne i organizacyjne, żyje nam się łatwiej. Jednak kto jeśli nie człowiek tego dokonał?

Ta kwestia dotyczy właśnie botów. Żeby utrzymywać relacje z klientami, bot musi generować takie odpowiedzi, które ich przekonają. A kto jeśli nie człowiek wyposaży wirtualnego asystenta w szereg pasujących fraz i wyrażeń? Ponadto, ktoś musi zaplanować i zorganizować proces przechodzenia bota.

Boty więc nie redukują miejsc pracy, ale właśnie je tworzą! 

Upowszechnienie tej technologii to miejsca pracy dla:

  • marketerów – kreatywni eksperci od sprzedaży, pełni pomysłowości, pozytywnej energii i wigoru, wymyślą kwestie słowne, które skłonią użytkowników do skorzystania z oferty firmy. Wysyłać je automatycznie będą boty.
  • specjalistów IT – oni zaprogramują bota, a potem ustawią kolejność wysyłania wiadomości. Zaplanują początek rozmowy i jej koniec. Przyciski (quick replies) będą kierowały do treści odpowiadających im tytułom.
  • redaktorów – poprawność językowa wysyłanych przez boty wiadomości może być zapewniona wyłącznie dzięki specjalistom od gramatyki i stylistyki. Po poprawkach i korektach, użytkownicy będą mogli spodziewać się od bota poprawnie zbudowanych zdań.
  • programistów – rozwijają oni technologie typu machine learning. Dzięki nim, boty potrafią zrozumieć ludzką mowę (NLP). Kiedy wzrośnie zapotrzebowanie na asystentów głosowych, specjaliści od tych technologii okażą się niezbędni. 

Ponadto, jak wynika z badań Symetrii, tylko niewielka ilość osób woli każdorazową rozmowę z botem, zamiast z żywym konsultantem. Można zaproponować w związku z tym adekwatny do oczekiwań klientów podział pracy. 

Wiemy, że boty sprawdzają się w szybkim informowaniu ludzi o ofercie firmy, a także realizowaniu transakcji. Są to najczęstsze czynności, wymagane przez klientów. Można wykorzystywać wirtualnego asystenta właśnie w tych sprawach – będących jego najmocniejszą stroną.

Pracownik działu obsługi klienta mógłby udzielać szczegółowych informacji innym współpracownikom, np. o aktualnym procesie dostawy, miejscach na półkach, pojemności i ciężkości produktów. A bot informowałby o tym, co budzi powszechne zainteresowanie – co firma oferuje i dlaczego warto z jej usług skorzystać?

Podsumowanie

Uważamy, że nowoczesna technologia nie odbierze ludziom miejsc pracy. Chatboty są tego wybitnym przykładem. Nie powstały one po to, by zastępować ludzi na stanowiskach, ale by wspomagać procesy w przedsiębiorstwach. Dzięki automatycznemu generowaniu odpowiedzi, pracownicy mają mniej obowiązków, które mogą wykonywać lepiej i efektywniej.

Mając na myśli dobrze zaprojektowanego bota, musimy mieć świadomość, że potrzebuje on ludzi, którzy odpowiednio go zbudują. Wirtualny asystent, by generował poprawne odpowiedzi, musi być wyposażony we właściwe ramy tekstowe, z zachowaniem poprawnej kolejności zdań. To oznacza nowe miejsca pracy dla humanistów i ścisłowców!

Jesteś ciekaw innych informacji o zawodowej współpracy z botami? Skomentuj ten artykuł, my z chęcią odpowiemy na Twoje pytania. Śledź na bieżąco nasz blog, na którym zamieszczamy treści o botach i nowoczesnej technologii.

Tags: automatyzacjaBotBotyChatbotkapitał ludzkimiejsca pracypracapracownicytechnologia
ShareTweetSend
Previous Post

Jak chatboty pomagają pracownikom?

Artykuły Pokrewne

Jak chatboty pomagają pracownikom?
How To

Jak chatboty pomagają pracownikom?

przez Eryk Hałas
23 grudnia, 2020
0

Każde prestiżowe stanowisko wiąże się z dużym wysiłkiem, który trzeba wkładać do czasu, aż zadanie zlecone przez przełożonego nie zostanie...

Czytaj dalej
Chatbot dla administracji

Chatbot dla administracji

22 grudnia, 2020
Chatbot dla transmisji gier (Facebook Gaming)

Chatbot dla transmisji gier (Facebook Gaming)

14 grudnia, 2020
Jak asystent głosowy ułatwia codzienne życie?

Jak asystent głosowy ułatwia codzienne życie?

7 grudnia, 2020
Kim jest asystent głosowy i do czego służy?

Kim jest asystent głosowy i do czego służy?

4 grudnia, 2020
Projektowanie konwersacji na potrzeby chatbotów

Projektowanie konwersacji na potrzeby chatbotów

25 listopada, 2020

Dyskusja na temat tego post

  • 77 Like'ów strony

Recommended

Kim jest asystent głosowy i do czego służy?

Kim jest asystent głosowy i do czego służy?

4 grudnia, 2020
Customer Experience – czym jest zarządzanie doświadczeniami klientów?

Customer Experience – czym jest zarządzanie doświadczeniami klientów?

3 listopada, 2020
50+ Zastosowań Chatbotów

50+ Zastosowań Chatbotów

20 grudnia, 2020
Chatbot dla e-commerce

Jak chatboty wspierają branżę e-commerce?

4 listopada, 2020
Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?

Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?

28 grudnia, 2020
Chatbot w agencjach nieruchomości

Chatbot w agencjach nieruchomości

19 listopada, 2020
Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?

Czy chatboty zabiorą ludziom miejsca pracy?

28 grudnia, 2020
Jak chatboty pomagają pracownikom?

Jak chatboty pomagają pracownikom?

23 grudnia, 2020
Narzędzia służące do monitorowania pracy zdalnej

Narzędzia służące do monitorowania pracy zdalnej

22 grudnia, 2020

Kategorie

  • Aktualizacje na Facebooku
  • How To
  • Marketing
  • News
  • Ogólnie o Botach
  • Zarządzanie
  • Strona Główna
  • Konsultacje Marketingowe
  • O nas
  • Kontakt
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

© 2020 botmarketing.pl | Automate sp. z o.o.

No Result
View All Result
  • Homepages
    • Home – Layout 1
    • Home – Layout 2
  • Reviews
  • How To
  • Apps
  • Devices
  • Games

© 2020 botmarketing.pl | Automate sp. z o.o.

Ta strona używa ciasteczek.